اسرارزمین در دل سنگ ها
 
زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
 
 

 

 
 
لایه های تشکیل دهنده سنگ ها نتیجه ته نشینی رسوباتی است که باگذشت زمان بتدریج روی هم انباشته می شود. گاهی این رسوبات مدفن بقایای موجودات زندهای است که در آینده به فسیل تبدیل می شود. فسیل ها یا به عبارتی بقایای موجوداتزنده در بردارنده اطلاعات کلیدی درباره ویژگی های محیطی و حیات ماقبل تاریخ در سطحاین کره خاکی است.
قدمت زمین شناسی صخره ها و سنگ ها و فرآیندهایی که به ایجادتغییراتی در سطح زمین منجر شده را می توان بر اساس روش های مختلفی که شامل تجزیهساختار لایه های انباشته شده سنگ ها روی هم و همچنین مطالعه ساختار فسیل های یافتشده در آن است، مورد بررسی قرار داد. دره بزرگ آریزونا (Grand Crayon) که از عجایبطبیعی دنیا به شمار می آید اطلاعات ارزشمندی را درباره تاریخ گذشته زمین در خود جایداده است.
رودخانه کلرادو بیش از ۶ میلیون سال در سطح جلگه های پهناور وفلات های این منطقه در جریان بوده است. لایه هایی از سنگ که در مجاورت این رودخانهها روی هم انباشته شده است گزارشی پیوسته از تغییرات بی وقفه در تاریخ زمین شناسیرا به تصویر می کشد، لایه های تشکیل دهنده ساختار سنگ ها در محاسبات زمانی نقشبسیار مهمی را ایفا می کند، زیرا دربردارنده اطلاعات ارزشمندی درباره گذشته زمینشناسی و همچنین تنوع زیستی، تغییرات آب و هوایی و... است.
لایه های رسوبات به صورت افقی و به موازات سطح زمین روی همانباشته شده و از طریق دو سطح که تداوم تشکیل آنها را در مقیاس زمان به تصویر میکشد مشخص می شوند. چنانچه در منطقه ای این لایه ها چین خورده یا خم شده باشد به اینمعنی است که تحت تاثیر فرآیندهای زمین شناختی در آنها تغییراتی ایجاد شده است. اگردر پیوستگی میان لایه ها اختلالی دیده شود به این معنی است که در یک فاصله زمانیفرآیند ته نشینی و رسوبات با اختلال مواجه شده است.
فسیل ها بقایای موجوداتی هستند که در گذشته ساکن زمین بوده اند. امروزه دانشمندان از روش های مختلفی برای تعیین قدمت فسیل ها استفاده می کنند و بهاین ترتیب می توانند به طور دقیق قدمت یا به عبارتی سن بقایای موجودات زنده را کهاز ۶۰ هزار سال پیش تاکنون می زیسته اند، تعیین کنند. اما اگر قدمت فسیل ها بیشترباشد از روش های دیگری برای تعیین قدمت آنها استفاده می شود. اگرچه این روش ها ازدقت بالایی برخوردار است، اما اگر در یک منطقه مشخص فسیلی یافت شود، موقعیت آن یکلایه رسوبی به محققان این امکان را می دهد تا بتوانند براساس یک مقیاس زمانی دقیقتر قدمت آن را تعیین کنند.
گاهی اجساد موجودات زنده پس از مرگ در بستر رودخانه غوطه ور شدهو به این ترتیب از نفوذ اکسیژن در امان می ماند. در این شرایط بدن تجزیه می شود وپس از گذشت مدتی، اسکلت آن در میان لایه های رسوبی بستر رودخانه مدفون شده و باگذشت زمان لایه های رسوبی جدیدی تشکیل می دهد که لایه های قبلی را در خود مدفون میکند. وقتی رودخانه بتدریج خشک می شود، فسیل ها تشکیل شده اند. با جابه جایی پوستهزمین لایه هایی که دربردارنده فسیل هستند در سطح زمین نمایان شده و درنتیجه بافرسایش خاک بتدریج بقایایی از بدن موجود زنده در سطح زمین دیده می شود و به اینترتیب تلاش برای شناسایی و تعیین قدمت فسیل ها و دستیابی به اطلاعاتی در این بارهآغاز می شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolzaminshenasi.LXB. ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 48
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 6812
تعداد مطالب : 52
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1